AKTUALNOŚCI
Geometria koloru w BWA
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 06, maj 2013 13:50
Galeria BWA, Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie zapraszają na wernisaż wystawy Zbigniewa Romańczuka „Geometria koloru". Otwarcie odbędzie się 11 maja o godz. 17.00.
wystawa czynna do 09.06.2013
Zbigniew Romańczuk – Geometria koloru
W najnowszych pracach Zbigniewa Romańczuka w zakamuflowany sposób odzwierciedlona zostaje złożoność współczesnego świata, w którym wielość form obrazowania nieuchronnie zmierza w kierunku dominacji cyfrowych technik reprodukcji, przetwarzania i kreowania obrazów. W dobie digitalnej rewolucji ikonicznej malarstwo jawić się może jako relikt dawnego, nawet „przedanalogowego" systemu produkcji przedstawień. Niemniej dla Zbigniewa Romańczuka stanowi ono wciąż podstawową formę ekspresji twórczej, choć permanentnie ewoluuje jego podejście do malarskiej materii. Prezentowane na wystawie obrazy swoją genezę mają w dotychczasowym malarskim procesie myślowego konstruowania obrazu, technologiczne zapośredniczenie sprawia jednak, że stanowią one swoistą wyprawę poza malarstwo w stronę malarskości obrazu cyfrowego. Hybrydyczność procesu twórczego objawia się w zestawieniu tradycyjności artefaktu – blejtram i płótno – z wykorzystaniem nowych technologii – grafiki komputerowej i druku cyfrowego – jako narzędzi edycji i wytworzenia obrazu.
Dotychczasowy ekspresyjny malarski idiom artysty, istotę którego stanowi swoboda dynamicznego połączenia kolorów i kształtów, w zetknięciu z cyfrowym medium edycji obrazu uporządkowany zostaje w system geometrycznych form barwnych. Procesy obrazowe warunkowane są właściwościami strukturyzacji barwnej materii malarskiej w oparciu o zapis cyfrowy, będący rodzajem formalnego języka, przy pomocy którego tworzony jest komunikat wizualny, traktowany jako uniwersalny środek komunikacji.
W warstwie przedstawieniowej „geometria kolorów" zaprezentowana zostaje w obrazach w dwojakiej formie. W kilku pracach rytmiczna intensyfikacja impulsów wizualnych poprzez kontrastowość kolorów wybranych przez artystę powoduje wrażenie wibrowania powierzchni obrazowej, efektu zbliżonego do działań twórców op-artu. W monochromatycznej kolorystyce utrzymane są natomiast obrazy „pikselowe", zbudowane z najmniejszych elementów formotwórczych elektronicznej tekstury obrazu. Nieprzejrzystości obrazu cyfrowego przeniesionego w obszar materii malarskiej towarzyszy tutaj wizja ukrytego wnętrza obrazu, złożonego z tych malutkich cząsteczek - pikseli. Pikselowa siatka, kratownica, wyznaczająca geometryczny podział płaszczyzny obrazu bliska jest ideowym koncepcjom i doświadczeniom neokonstruktywizmu oraz malarstwa systemowego, nawiązuje do teorii i praktyki artystycznej Hard Edge, minimalizmu oraz współczesnego design'u i Neoabstrakcyjnej – Geometrii.
W prezentowanej ekspozycji Zbigniew Romańczuk zdecydowanie odchodzi od charakterystycznej dotąd w jego twórczości inspiracji otaczającą rzeczywistością na rzecz eksperymentu z cyfrową obróbką form graficznych. Ta tendencja zdaje się pogłębiać w jego ostatnich pracach, niemniej spoiwem łączącym całokształt dorobku artysty niezmiennie pozostaje eksplorowanie malarstwa jako formy ekspresji twórczej. Stąd wykorzystanie nowych mediów postrzegam jako kolejną próbę „mocowania się" z malarstwem jako sztuką tworzenia obrazu.
Intensywność tych działań przeniesiona zostaje w przestrzeń ekspozycji. Artysta eksploruje neutralność powierzchni wystawienniczej, anektuje ściany galerii oraz wprowadza własną logikę prezentacji, w której przedmiotom użytkowym nadane zostaje znaczenie komplementarne do prezentowanych obrazów. Widz umieszczony zostaje wewnątrz relacyjnej struktury obiektów, których zestawienie stanowi rodzaj doświadczenia z czysto formalnymi aspektami obrazowania, ale przede wszystkim służy „wytworzeniu" zindywidualizowanej przestrzeni prezentacji prac. Taka ingerencja powoduje, że rytmiczne i kolorystyczne podziały płaszczyzny obrazów, kratownica muralu na ścianie galerii poprzez wprowadzenie przedmiotu – krzesła – uzyskują efekt wielowymiarowości, a całość ekspozycji postrzegać możemy jako rodzaj malarskiej instalacji, szczególnego site-specific. „Geometria odbioru" takiej prezentacji przebiega – jak sądzę – według indywidualnie dostrzeganej sieci wizualnych relacji pomiędzy prezentowanymi obiektami.
Anna Musiał – Gąsiorowska
Zbigniew Romańczuk jest Prorektorem ds. nauki Akademii Sztuki w Szczecinie. Prowadzi Pracownię Malarstwa na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów. W 1983 roku ukończył studia w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie. Od 1988 roku był pracownikiem naukowo-dydaktycznym, a od 2006 - profesorem nadzwyczajnym Uniwersytetu Szczecińskiego. W latach 1993-1994 odbył staż w ramach stypendium w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze. W 1997 roku uzyskał stopień doktora na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W roku 2005 uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuk plastycznych w zakresie malarstwa na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W latach 2005-2010 był Kierownikiem Zakładu Edukacji Plastycznej i Wychowania Estetycznego w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego.
Swoje prace prezentował na licznych wystawach indywidualnych oraz zbiorowych w kraju i za granicą, m.in. w Lublinie, Warszawie, Krakowie, Pizie, Berlinie, Rostocku, Stralsundzie i Greifswaldzie.
Kurator Galerii BWA: Gustaw Nawrocki
Galeria BWA
Miejski Ośrodek Sztuki
22 marzec 2016
Dwumetrowa świąteczna ozdoba od dziś zdobi centrum Gorzowa. W mieście robi się też coraz bardziej zielono i kolorowo. To wszystko za sprawą pierwszych wiosennych nasadzeń. Do Wielkanocy ukwiecone zostaną najważniejsze punkty w centrum miasta. Miejskie kwietniki,...
|
17 marzec 2016
SPRING IS COMING! fot. Grand Club 18-03-2016 PIĄTEK19-03-2016 SOBOTA START 21:00WSTĘP DARMOWYREZERWACJE 663 383 201 ZAPRASZAMY
|
15 marzec 2016
Instytut Pamięci Narodowej zaprasza na Przystanek Historia 16 marca na godzinę 17 do WiMBP. Będzie quiz , będą nagrody. fot. Instytut Pamięci Narodowej Zobaczcie też plany na marzec i kwiecień 2016, tak aby łatwiej było Państwu zaplanować ew. udział 14.03...
|
WYDARZENIA KULTURALNE